Uitleggen wat transgender zijn inhoudt kan niet vroeg genoeg beginnen. Niet alleen om de omgang met eventuele transgender personen in de omgeving van het kind te vergemakkelijken, maar ook om genderincongruentie bij zichzelf te leren herkennen.
Om hierbij te helpen heeft Schiedams LEF een lespakket ontwikkeld dat bestaat uit een brochure voor leerkrachten en een prentenboekje met de titel Stefan en Katie voor de kinderen.
Het boekje doet qua formaat, tekst en plaatjes aan als een Nijntje-boek, maar lijkt ook bedoeld voor wat oudere kinderen. Het is dubbelzijdig uitgevoerd, met grotendeels dezelfde tekst die aan de ene kant over een trans jongen en aan de andere kant over een trans meisje gaat. Dat is leuk als er slechts een van de twee verhalen wordt voorgelezen, maar voor algemene voorlichting lijkt me dat aan de saaie kant. Daarnaast wordt het binaire beeld benadrukt met “roze hersenen” en “blauwe hersenen” en andere stereotype genderexpressies, zoals kort haar en jurkjes. Voor non-binaire trans kleuters is geen plek.
Broodnodige boodschap
De inhoud komt niet verder dan “deze persoon gedraagt zich anders en dat is oké”, wat een broodnodige boodschap is, maar dankzij de onomwonden, kleurloze stijl blijft die waarschijnlijk niet hangen.
In de bijgaande brochure staan gelukkig lesideeën om een discussie op gang te brengen. Ook wordt voor de leerkracht iets duidelijker uitgelegd wat transgender zijn inhoudt. Op de taal is hier en daar nog wat aan te merken, met als pijnlijk dieptepunt verkeerd voornaamwoordgebruik.
Het geboden materiaal moet dus hoognodig doorontwikkeld worden, met bijzondere aandacht voor het juiste taalgebruik. Al met al is het fijn dat het gat in de voorlichting voor jonge kinderen met deze lesmethode deels al wordt opgevuld.
Door Micha Meinderts
Stefan en Katie is voor € 20 inclusief verzendkosten te bestellen bij stichting Schiedams LEF via info@schiedamslef.nl. Gratis lessen en een wegwijzer voor ouders worden op verzoek digitaal verzonden.