Transgender personen zijn in Nederland in relatief korte tijd veel zichtbaarder geworden in de media. Dit biedt kansen voor maatschappelijke bewustwording en emancipatie.

Atria onderzocht de beeldvorming rond transgender mensen in een selectie van geschreven media en tv-programma’s in de afgelopen 25 jaar. De medische term ‘transseksueel’ werd in deze periode ingewisseld voor het meer inclusieve ‘transgender’. Programma’s als Hij is een Zij (KRO-NCRV) en Love Me Gender (EO) brachten transgender personen onder de aandacht van een breed kijkerspubliek.

Transgender scripts

Op basis van trends in de media onderscheidde Atria zes ‘transgender scripts’: terugkerende verhaallijnen om ‘de transgender’ te omschrijven. Voorbeelden hiervan zijn ‘succesvol trans’ en ‘pionier’, maar bijvoorbeeld ook ‘fraudeur’ en ‘randfiguur’.

Hoewel er steeds meer over trans personen wordt bericht, is de berichtgeving nog niet altijd representatief. Dat gebeurt bijvoorbeeld als er te veel nadruk komt te liggen op slechts één script.

Download hier de factsheet met de belangrijkste uitkomsten en aanbevelingen aan mediamakers.

Bron: Atria
Foto: still uit ‘Love me gender’ (EO)